Studie Tips ♥

School... Yes I know It sucks. Maar school is wel belangrijk! (Cliché) Oke Ik zit nu in de 3e klas op het Havo en naja bij mij is het zo dat in de laatste weken altijd echt té veel huiswerk en toetsen word op gegeven dus ik dacht misschien is het een goed idee om mijn studie tips met jullie te delen. Ik zeg niet dat ze bij iedereen even goed helpen, maar bij mij helpen ze iniedergeval wel.

1. Je agenda.
Je moet proberen om meteen alles goed in je agenda te zetten en dan vooral de toetsen en op welke dag welke toets is. Dan weet je tenminste wat je kunt verwachten in die week zodat je niet op school komt en dat ze ineens zeggen ja we hebben nu een proefwerk Economie.

Oh en vergeet ook niet om in je agende te schrijven als je activiteiten hebt buiten school, zoals ik heb op zaterdag erin staan dat ik moet werken. Dan weet ik dat ik die dag niet bezig kan zijn voor school.

Wat ook helpt is (vooral voor het overzicht in je agenda) Om alles een bepaalde kleur te geven in je agenda (houd je dan wel vast aan die kleuren dat ze dezelfde betekenis houden). Zo is bij mij groen: Huiswerk, Geel: So's en Roze: Proefwerken. 


2. To Do List.
Wat bij mij erg helpt is om (bijvoorbeeld op vrijdag meteen al) een To Do List te maken voor aankomende week. Of naja ik zet er altijd neer voor de eerst volgende dag dat ik weer naar school moet in die week. Ik zet op een rijtje voor mezelf wat ik moet doen voor die week, met een hokje ervoor zodat ik kan afvinken wat ik gedaan heb.
Dit zorgt ervoor dat je alles netjes en helder op een rijtje hebt voor jezelf om te gaan leren en/ of huiswerk te maken.


3. Back in class.
Oke nu even terug in de school. Als je weet dat je bepaalde vakken moeilijk vindt of gebruik dit gewoon bij alle vakken (maar ik weet eigenlijk zeker dat dit nauwelijks gebeurd) let op tijdens de lessen (bij de uitleg van de stof). Probeer ook aantekeningen te maken. Want soms kan dit heel erg goed helpen bij het leren voor een toets. Soms legt een leraar de stof makkelijker uit dan dat je boek het doet en dan kan het zo zijn dat je dingen makkelijker begrijpt en gaat onthouden.

4. Vragen.
Als je dingen niet begrijpt tijdens de les of misschien wel tijdens het leren of huiswerk maken voor dat vak moet je het gewoon vragen. Zelf merk ik wel dat ik eerst nooit vragen stelde, maar als je dingen niet begrijpt moet je ze echt vragen omdat je het anders bij de toetsen ook niet snapt. (Ik denk dat de meesten van jullie wel vragen aan de leraar als je het niet begrijpt maar toch is het een belangrijk iets).

5. Optijd beginnen.
Begin optijd met je schoolwerk, of naja plan goed. Ik 'plan' altijd zo (in mijn hoofd) dat ik alles af heb voor de aankomende week in het weekend of naja dat ik zondag alles heb afgerond wat er voor de aankomende week in mijn agenda staat aan huiswerk etc. Dat zorgt ervoor dat ik door de weeks gewoon minder hoef te doen voor school en ik meer rust heb. Natuurlijk moet ik nog wel huiswerk maken door de week als dat word op gegeven voor in die week en/ of de stof voor een toets doornemen, maar ik heb ook wel dagen in de week dat ik gewoon helemaal niks voor school hoef te doen na school en ik dus tijd heb om bijvoorbeeld even gitaar te spelen of met vriendinnen af te spreken.
Ik plan nooit op papier en met tijden omdat ik daar nou niet echt goed in ben... In dat inschatten van hoelang ik bezig ben met een bepaald vak. Ik plan altijd in mijn hoofd en gebruik mijn to do list. Als ik zie dat ik veel te doen heb het weekend en voor school probeer ik al op vrijdag te beginnen met school zodat ik al een deel af heb. Ik werk meestal ook als eerst mijn huiswerk af voordat ik begin met het leren voor vakken.

6. Talen?
Gebruik WRTS voor de woordjes. In de eerste klas vond ik WRTS zo niet fijn en leerde ik alle woorden en zinnen vooral vanuit mijn boek en/ of ging alle woorden schrijven in een notitie boek, maar ik merkte dat het nou niet echt bepaald hielp aan mijn cijfers te zien bij frans... Wat ik in de eerste trouwens een hele moeilijke taal vond. Maar toen ben ik maar begonnen met het invoeren van de woorden en zinnen in WRTS en ik kwam er achter dat ik de woorden en zinnen al een beetje begon te kennend gewoon alleen al door het invoeren van de woorden en zinnen op WRTS. En naja doordat de woorden en zinnen zich telkens herhalen totdat je alles perfect beantwoord krijg je alles makkelijker in je hoofd en wat ook fijn is aan WRTS is dat die heel goed let of je de accenten goed hebt. Zo leer ik de accenten ook meteen goed en krijg ik ze makkelijker in mijn hoofd (vooral makkelijk voor als je dyslexie hebt zoals ik heb).

Ohja voor de grammatica en regels van een taal. Je kunt ze leren vanuit het boek, maar zelf vind ik het fijner om een 'schema' te maken van alle grammatica want dan heb ik alles netjes en overzichtelijk op een rijtje staan voor mezelf.

7. Samenvatten.
Samenvattingen maken. Oke jullie beschouwen me vast voor gek, maar samenvattingen maken is echt een must. Ik maak eigenlijk overal een samenvatting van aangezien dit echt altijd helpt bij mij voor het leren van een toets omdat ik dan bezig ben met het doornemen van de stof en het zo te formuleren dat ik het begrijp. Waardoor ik de hele tekst eigenlijk gelezen heb.

Wederom is het hierbij ook erg handig om met kleuren te werken. Zo heb ik bij mij blauw: (pargraaf) Titels, Roze: Belangrijke begrippen, Geel: Datums/ Jaartallen en Groen: Belangrijke Personen.


Ik Hoop dat jullie hier wat aan hebben. Bij mij helpt dit in ieder geval wel. 

Lot's Of Love,
Anne-Lynn.
♥ 

Reacties

Populaire berichten van deze blog

"Nederland moet stoppen met adoptie!"

5 Bureaublad Achtergronden || AnneLynnKnol ❤️

Review: Magic Wimpers ♥